Snelle service
Werkt uw apparatuur niet
optimaal? Onze eigen technische
dienst zorgt voor een snelle en
vakkundige reparatie.
Advies op maat
Wat heeft u nodig? Van een
machtigingsvrije portofoon
tot een geavanceerd digitaal
systeem.
Laagste prijsgarantie
Heeft u een offerte? Vraag ons
om een tegenvoorstel en u bent
verzekerd van de laagste prijs.
Daar kunt u op rekenen.

Maritiem

De wereldwijde GMDSS (“Global Maritime Distress and Saftey System”) is een allesomvattende maritieme standaard die over communicatiesystemen en communicatieprotocollen gaat. Dit betreft voornamelijk nood-, en veiligheidssystemen welke gebruikmaken van satellietcommunicatie en radiocommunicatie (marifoon en HF zenders). Dit om de redding van schepen en vliegtuigen in nood eenvoudiger en veiliger te maken. Deze door IMO (International Maritime Organization) geschreven SOLAS conventie standaard is de tegenwoordige basis van “schip-schip” en “schip-wal” verkeer.

GMDSS vaargebieden Alle schepen die zich moeten conformeren aan GMDSS zijn verplicht om aan boord een NAVTEX ontvanger (wanneer ze varen in een gebied welke NAVTEX bied), een Inmarsat-C SafteyNET ontvanger (als ze door een gebied varen welke geen NAVTEX biedt) een satelliet EPIRB en een marifoon met DSC klasse A te hebben. Verder is verplicht om aan boord 2 stuks maritieme portofoon (met noodaccu) voor vrachtschepen tussen de 300 en 500 bruto tonnage of 3 stuks van deze voor schepen van 500 bruto tonnage of meer. Voor passagiersschepen is het ook verplicht 3 van deze portofoons aan boord te hebben. Als laatste zijn ook 2 stuks 9 GHz SART radar transponders verplicht.

De vaargebieden zijn:

VAARGEBIED A1 Dit is een gebied binnen het bereik van een VHF kuststation (ongeveer 35 zeemijl). Dit kuststation luistert continue kanaal 16 uit. Dit station kan een DSC noodoproep (op kanaal 70) ontvangen. Hier is daardoor verplicht minimaal verplicht een marifoon te hebben zoals type Icom IC-GM600

VAARGEBIED A2 Een vaargebied die niet onder A1 valt en binnen het bereik is van een MF-kuststation (ongeveer 200 zeemijl). Dit kuststation luistert continue uit op 2187.5 kHz. Ook kan deze een digitale DSC noodoproep ontvangen. Extra nodig t.o.v. vaargebied A1 is een MF/HF zender zoals type Icom IC-GM800.

VAARGEBIED A3 Een vaargebied die niet onder A1 en A2 valt en binnen het bereik is van een Inmarsat-satelliet (Inmarsat garandeert bereik tussen 70°NB en 70°ZB). Behalve deze Inmarsat apparatuur is hetzelfde nodig als bij vaargebied A2.

VAARGEBIED A4 Een vaargebied welke niet onder A1, A2 en A3 valt noemt men vaargebied A4. Dit is hoofdzakelijk de poolgebieden. Noodalarm loopt hier via MF/HF zoals een Icom IC-GM800 maar ook een VHF marifoon als de IC-GM600 is hier verplicht.

GMDSS apparatuur
Er bestaat verschillende soorten apparatuur voor verschillende toepassingen. Deze apparatuur moet goedgekeurd zijn voor GMDSS. Deze goedkeuring is te herkennen aan een zo geheten Wheelmark (stuurwiel) keurmerk.

EPIRB
Een handzame automatische werkend noodbaken geprogrammeerd met een uniek nummer. In dit nummer zit een landcode verwerkt. Het betreffende land is verantwoordelijk voor het opslaan en beheren van de gegevens van het schip dat hier aan gekoppeld is. Het baken werkt op 406 MHz. Bij activeren van de Eprib wordt de positie (d.m.v. de ingebouwde GPS) en identificatie per satelliet verbinding verstuurd.

Navtex

Op een scherm of direct op een printer worden verschillende soorten waarschuwingen verstuurd. De belangrijkste zijn weerberichten, zwaar weer waarschuwingen en zoek-, reddingsoperaties. Het systeem werkt met codes. Op deze manier kan men het gebied instellen waarvan men de waarschuwingen wenst te ontvangen. Ook is het mogelijk om bepaalde waarschuwingen aan of uit te schakelen. De type berichten A (Navigational Warnings), B (Meteorogical Warnings), D (SAR meldingen) en L (Additional Navigational Warnings) zijn niet uit te schakelen.

Inmarsat
De Inmarsat types A, B, C en F77 zijn door GMDSS erkend. Deze satellietsystemen zijn een belangrijk onderdeel van GMDSS. Er kunnen scheepstelexberichten worden verstuurd naar een kuststation waarop deze dan weer, met een kleine vertraging, doorstuurt naar haar eindbestemming. Doordat hierdoor geen gebruikt wordt gemaakt van directe verbindingen zijn de kosten hierdoor relatief laag.

HF zender
Meest traditionele apparatuur is toch wel de HF zender. Afhankelijk van de condities zend deze de wereld om. Zenders zijn uitgerust met DSC. Met deze kan men een digitale noodoproep versturen. De noodoproep wordt vergezeld met de positie van het schip, een eerste specificatie van de aard van de oproep en het MMSI nummer. Alle gegevens van het schip zijn weer gekoppeld aan het MMSI nummer. ProfCom heeft in het programma de GMDSS zender van Icom altijd snel leverbaar. Deze laatste maakt de meest competitieve zender in de markt. Door de jaren ervaring zijn haar zenders van de hoogste kwaliteit. Meer informatie over de Icom GM800 klik hier.

Transponder
Een schip volgens GMDSS is ook uitgerust met minimaal één radartransponder. Bij nood worden deze in de reddingssloepen gebruikt. Ook worden deze gebruikt in overlevingsvlotten en om schepen in nood te lokaliseren. Het door de X-band radar uitgezonden signaal wordt vanaf 35 zeemijlen gedetecteerd door een helikopter.

Marifoon
De altijd verplichte VHF marifoon werkt tot 35 zeemijl uit de kust. Net als met een HF zender kan deze behalve spraakcommunicatie ook DSC berichten versturen. Een dan wel of niet gespecificeerd DSC noodbericht wordt naar de wal of andere schepen in de buurt gestuurd samen met de coördinaten. De GMDSS klasse A marifoon die ProfCom voert is de Icom GM600. Deze krachtige VHF is altijd tegen de beste aanbieding bij ons verkrijgbaar. Voor meer informatie over deze klik hier.